500 Ft
Fúvóskarmesterek részére
978-963-318-137-9
48 oldal
Bónis Ferenc Tizenhárom találkozás Ferencsik Jánossal című interjúkötetében olvashatók az alábbi gondolatok: „S ha már szóba hoztam egyik tanítványomat, hadd mondjam el, hogy a tanítást, mely sokáig foglalkoztatott, egy szép nap abbahagytam. (…) De abba kellett hagynom azért is, mert rájöttem arra, amire több kollégám szintén rájött – gondolok itt például Donáti Tónira vagy Karl Böhmre –, vagyis arra, hogy a karmesterséget nem lehet tanítani. (…) Van azonban a dirigálásnak egy olyan része, melyet csak másoktól lehet ellesni, szabályokba foglalni nem lehet. Ez pedig a zenekarral való bánás művészete.” Szinte valamennyi világhírű karmesternek olvashatók kiváló, magvas gondolatai a karmesterségről, annak megtanulhatóságáról (vagy nem megtanulhatóságáról) és arról a problémakörről, amit maga a karmesteri munka takar. Ami ennél is izgalmasabb, hogy igen sok az egymásnak akár ellentmondó vélemény, ami nem is lenne baj, hisz akik erről nyilatkoztak (szinte mindenki) már sokszorosan bebizonyították, hogyan kell ezt a csodálatos zenei hivatást magas művészi fokon művelni. Álljon itt egy rendhagyó extrém példa: Leonard Bernstein 1983-as Erkel színházi szereplése, ahol a kiváló dirigens saját szerzeményének a „Divertimento” egyik tételét „szemmel vezényelte”.
Mindazonáltal megállapítható, hogy a karmesteri tevékenységnek, vezénylésnek vannak alapjai, amit el lehet, el kell sajátítani. Ehhez kíván ez a harmincnégy darab zenekari gyűjtemény zongorakivonat formájában némi segítséget adni. Ráfókuszálva olyan problémákra, karmesteri feladatokra, mint a „felütés” (aviso), „leintés”, „tempóadás”, „tempóváltás”, „dinamika”, „karakterek” stb. A Függelékben két olyan alapvető karmesteri tevékenység kerül kiemelésre, ami a vezényléstechnika alapjainak tekinthető. Ilyenek az „ütésirányok”, „vonás-”, illetve „fúvás”-nemek (detache, staccato, legato, marcato). Természetesen ez a példatár nagyon sok karmesteri feladatra természetszerűleg nem kíván és nem is tud megoldást adni, viszont ad néhány iránymutatást. Egy jó karmesternek, kiválóan felkészült muzsikusnak műveltnek (különös figyelemmel a társművészetekre), tájékozottnak és nagyon felkészült pedagógusnak kell lennie.
Fúvóskarmesterek részére
978-963-318-137-9
48 oldal
Értékelések
Még nincsenek értékelések.