Ingyenes
Minority Higher Education and the Bologna Process: The Case of Central Europe
Régió és Oktatás VIII.
2060-2596
242 oldal
Ebben a kötetben azokról a vizsgálatokról adunk számot, amelyeket a kisebbségi (elsősorban magyar, másodsorban a régiónkban szerveződő más nemzeti közösségek) felsőoktatásával kapcsolatban végeztünk 2000–2010 között. Nem szisztematikus kutatásokról van azonban szó.
A tanulmánykötet három részből áll. Az elsőben azt a problémát járjuk körül, amelyet a kötet címe is jelez: mi a sorsa a kisebbségi felsőoktatásnak a Bologna-folyamatban. Ez alapkérdés – és nem csak azért, mert régiónk tele van nemzeti kisebbségekkel, hanem főként azért, mert az Európai Uniónak – és az általa (brüsszeli bizottság) ösztönzött Bologna-folyamatnak nincs mondanivalója a nemzeti kisebbségekről. A brüsszeli bizottság látnivalóan nem kíván számot vetni azzal a ténnyel, hogy Európa – miközben nemzeti államai megalakultak – számos nemzeti kisebbséget „termelt”. Ezek a kisebbségek (nemzeti közösségek) előbb-utóbb a nemzetállamok mintájára szerveződtek és szerveződnek, széthúzással fenyegetve egy egyesült Európa álmát.
A kötet második, fő részét hat esettanulmány teszi ki. Mintegy harminc esettanulmányt készítettünk abban az évtizedben, amikor a kisebbségi felsőoktatás kérdéseivel szembekerültünk (egyesek megismétlései, mások pedig követései korábbi vizsgálatoknak). Itt most azokat válogattuk be kötetünkbe, amelyek lehetőleg frissek és/vagy összegezései korábbi kutatási és fejlesztési tapasztalatoknak.
A kötet harmadik részében két tanulmány magáról a kutatásról szól. Egy hosszan húzódó dilemma végére tettünk pontot azzal, hogy esettanulmányainkban – a legjobbakban – nem intézményi leírásokat közlünk, hanem az intézményi politikák vizsgálatát. E politikákat főként elmondásokból, történetekből, esetleg utalásokból próbáltuk rekonstruálni. Ahhoz, hogy valóban érthessük, miről is szólnak a történetek, olyan területekre is át kellett tévednünk, amelyek az empirikus oktatáskutatásban meglehetősen szokatlanok (narratíva-elemzés, felsőoktatási hermeneutika). Az olvasónak bizonyára segítség, ha bepillanthat ebbe a „műhelymunkába”, és a maga számára értékelheti a megközelítés ezen új lehetőségeit.
Minority Higher Education and the Bologna Process: The Case of Central Europe
Régió és Oktatás VIII.
2060-2596
242 oldal
Értékelések
Még nincsenek értékelések.