500 Ft
Az orosz posztmodern 3.
963-472-813-8
1586-8524
238 oldal
Az orosz irodalomban különös helyet foglal el Nagy Péter és vállalkozásának szimbóluma: Szentpétervár, amely 2003-ban ünnepelte alapításának 300. évfordulóját. Ez idő alatt olyan nagy mennyiségű irodalmi szöveget generált, amely világviszonylatban is unikumnak számít. Nem mint valós történelmi-topográfiai téma, hanem mint a város „lelkének” és szellemiségének művészi szövegekben testet öltött szubsztrátuma. A Pétervárt körüllengő mítoszok, legendák, mondák fiktív története nem kevésbé érdekes, mint a valós, amely keresztül-kasul át van szőve mitológiai elemekkel. Nagy Péternek és városának az orosz és a világkultúrában játszott szerepét a történészek és az írók évszázadokkal ezelőtt felismerték, de titka mindmáig megoldatlan. Ennek a titoknak és talányosságnak a megfejtése szolgál az orosz irodalom „pétervári szövegének” alapjául, amely Puskintól Dosztojevszkijen át egészen napjainkig nyomon követhető. A pétervári szemiotika és szemantika Oroszország egyik legnagyobb szellemi teljesítménye. A város valós történelmét átszövő szóbeli legendákat és mítoszokat az orosz írók műveikben kanonizálták vagy a groteszk népi kultúra szellemében parodisztikus hangnemben átértelmezték. A pétervári szövegekben a város jelszerűvé válik, az orosz élet színterévé, színházává szublimálódik. Ebben a kettős – urbi et orbi – világtérben a teátrális játék szabályai szerint elevenedik meg a bronzlovas, illetve élettelen bábokká, árnyékokká sematizálódnak az élők. A Pétervár-mítosz 300 éves históriája és metahistóriája nem ér véget napjainkban. A szövegek cirkulációja megszakítás nélkül folytatódik, egyre gazdagabb szövegrepertoárt hozva létre, amelybe kirekesztések és bennfoglalások, kanonizáló és ellenkanonizáció törekvések egyaránt beletartoznak. Burjánzik az irodalmi, mitológiai allúziókban, a vendégszövegeknek saját szövegbe való montírozásában tobzódó posztmodern, a leningrádi-szentpétervári ‘underground’, amely a múltat gyakran úgy idézi meg, hogy a korábbi kánonokat ellentétükbe fordítja és demitologizálja, de nem képes eltávolodni a pétervári szövegtől.
Az orosz posztmodern 3.
963-472-813-8
1586-8524
238 oldal
Értékelések
Még nincsenek értékelések.